تین تن: دراژه‌های شکلاتی از دل یک دغدغه‌ی پدرانه

علی‌اکبر همتی‌نژاد از داستان شکل‌گیری تین‌تن می‌گوید

کدخبر: ۶۶۵۶۸۴
برند "تین تن" با تمرکز بر تولید دراژه‌های شکلاتی سلامت‌محور، اقدام به حذف رنگ‌های مصنوعی و کاهش شکر در محصولات خود کرده است.
علی‌اکبر همتی‌نژاد از داستان شکل‌گیری تین‌تن می‌گوید

اقدامی که ریشه در دغدغه‌ای پدرانه دارد. در این مصاحبه با دکتر علی اکبر همتی‌نژاد، مدیر تحقیق و توسعه (R&D) تین تن درخصوص این داستان رنگی صحبت کرده‌ایم.

  چه عاملی باعث شد برند تین‌تن به سمت تولید محصولات سلامت‌محور حرکت کند؟

همه چیز از دغدغه‌ی شخصی و یک نگرانی پدرانه شروع شد، من یک دختر ۹ ساله به نام باران دارم، هنگامی که باران کوچک بود، علاقه بسیار زیادی به دراژه‌های شکلاتی یا همان به اصطلاح اسمارتیز داشت و هر دفعه که با هم به سوپرمارکت می‌رفتیم اصرار زیادی برای خرید دراژه شکلاتی داشت. اما از آنجایی که من از منابع رنگ‌های مورد استفاده در این محصولات مطلع بودم و می‌دانستم استفاده از این رنگ‌ها چه تاثیرات منفی می‌تواند برای سلامتی کودکان ایجاد نماید، همواره در مقابل خرید این محصولات مقاومت می‌کردم.

به دلیل علاقه زیاد دخترم به این محصولات، تصمیم گرفتم تا دراژه های شکلاتی رنگی را در خانه تولید کنم. در قدم اول شکلات‌های کوچکی را با روکش شکلات تولید نمودم، به عنوان نمونه‌ی اول طعم قابل قبولی داشت ولی متاسفانه نتوانست باران را قانع کند که به جای اسمارتیزهای بازار از این دراژه های قهوه‌ای مصرف کند. متوجه شدم در درجه‌ی اول رنگی رنگی بودن این قرص‌های کوچک برای دخترم جذاب و خوشایند است و هرچقدر هم شکلات‌های خوشمزه‌ای را برای او تولید نمایم، نمی‌تواند جای رنگ‌های جذاب و مضر مصنوعی را برای او پر کند.

Capture

داستان این دراژه‌های رنگی برای خودم جذاب شده بود، محصولات ایرانی و خارجی موجود در بازار را بررسی کردم، تمامی آنها از منابع رنگ مصنوعی استفاده کرده بودند. با شرکت‌های رنگ‌سازی بین‌المللی ارتباط گرفتم و در آخر توانستم رنگ‌هایی که به صورت طبیعی از گیاهان استخراج شده بودند را پیدا کنم. بلاخره این‌بار توانستم دراژه‌های رنگی مشابه با نمونه‌های موجود در بازار، ولی با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی، تولید کنم که خوشبختانه مورد استقبال باران نیز قرار گرفت.

سال ها از این تجربه گذشت و من تا جای امکان تلاش می‌کردم تا خوراکی‌های مورد علاقه‌ی باران را به روش‌های ممکن از مواد اولیه سالم‌تر تولید کنم، تا اینکه مطلع شدم شرکت تصمیم گرفته است وارد بازار جدیدی در حوزه‌ی تنقلات شود و واحد بازاریابی در حال شناسایی شکاف‌های موجود در بازارها است. به ذهنم رسید پیشنهاد تولید دراژه های شکلاتی مبتنی بر ویژگی‌های سلامت محور را با واحد بازاریابی مطرح کنم و به این شکل برند تین‌تن متولد شد.

امیدوارم تین تن بتواند دغدغه‌های سایر پدرها و مادرهایی که مثل من نگران سلامت فرزندان خود هستند را مرتفع نماید.

چه چیزی تین‌تن را از سایر برندهای این حوزه متمایز می کند؟

برند تین تن با چندین عامل کلیدی قابل تمایز است:

  1. انتخاب بهترین منابع مواد اولیه با بالاترین کیفیت، بدون در نظر گرفتن قیمت

  2. استفاده از رنگ صد در صد طبیعی و حذف کامل رنگ‌های مصنوعی

  3. کاهش میزان شکر به نسبت محصولات مشابه

اهمیت استفاده از رنگ طبیعی در دراژه شکلاتی چیست؟

از زمانی که باران به خوراکی‌ها و تنقلات مختلف علاقه‌مند شد من مقالات زیادی را در خصوص اثرات مختلف مواد اولیه این محصولات بر سلامتی کودکان مطالعه نمودم، یکی از مواردی که می‌توان گفت در اغلب خوراکی‌ها وجود دارد و به شدت بر سلامتی کودکان تاثیرگذار خواهد بود، مصرف رنگ‌های مصنوعی است. استفاده از این رنگ‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی از قبیل بیش فعالی غیر طبیعی، اختلالات رشد، کاهش قدرت تمرکز و ضریب هوشی و واکنش‌های آلرژیک شود. همین عوامل بود که منجر شد تصمیم بگیریم تا دراژه های شکلاتی که بیش از سایر محصولات وابسته به رنگ‌های مصنوعی هستند را با رنگ های طبیعی تولید و عرضه کنیم.

جالب است که بدانید استفاده از رنگ‌های طبیعی در محصولات، نه تنها سطح سلامت جامعه را افزایش خواهد داد بلکه به دلیل اینکه این رنگ‌ها اغلب از منابع تجدیدپذیر تهیه شده‌اند به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهند کرد.

دراژه شکلاتی

چه چالش‌هایی در استفاده از رنگ‌های طبیعی در دراژه شکلاتی وجود دارد؟

در استفاده از رنگ‌های طبیعی برای دراژه‌های شکلاتی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستیم که به صورت تیتروار در ادامه برای شما مطرح می‌کنم:

  1. عدم پایداری رنگ در شرایط محیطی متفاوت و تغییر رنگ محصولات به مرور زمان (این موضوع جز ماهیت رنگ‌های طبیعی محسوب می‌شود.)

  2. محدودیت در شید رنگی

  3. افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش قیمت محصولات در بازار که رقابت را با سایر برندها برای ما دشوار خواهد کرد.

  4. کمتر بودن جذابیت بصری دراژه‌های حاوی رنگ طبیعی به نسبت رنگ‌های بسیار شارپ مصنوعی برای کودکان.

آیا پیاده‌سازی این ایده که از رنگ خوراکی طبیعی برای دراژه شکلاتی استفاده کنید، برای شما هزینه بیشتری داشته است؟

بله، رنگ‌های طبیعی به دلیل عوامل متعددی از جمله استخراج، خالص‌سازی و حفظ کیفیت ثابت، بسیار گران‌تر از رنگ‌های مصنوعی هستند. علاوه بر این اطمینان از ثبات و یک‌نواختی رنگ در محصول اغلب به تکنیک‌ها و فرمولاسیون‌های پیچیده‌تری نیاز دارد که می‌تواند هزینه و بهای تمام شده‌ محصول را افزایش دهد.

نقش رنگ‌های طبیعی در آینده صنعت غذایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش رنگ‌های طبیعی در آینده صنایع غذایی به طور فزاینده‌ای قابل توجه و تحول آفرین است. استفاده از رنگ‌های طبیعی فقط یک راهکار کوتاه مدت نیست بلکه یک تغییر اساسی است که آینده صنعت غذا را شکل می‌دهد. استفاده از این رنگ‌ها به دلیل مشکلات متعددی که رنگ‌های مصنوعی می‌تواند برای سلامتی جامعه ایجاد کند و اهداف مرتبط با حفظ محیط زیست و لزوم همگامی با ترندهای سلامت محور دنیا، نقش مهمی در آینده صنعت غذا دارند.

پیام شما برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال محصولات سالم تر هستند چیست؟

من در درجه‌ی اول به عنوان یک پدر و در درجه‌ی دوم به عنوان یک متخصص حوزه‌ی غذا به تمام پدران و مادران توصیه می‌کنم به سلامت و تغذیه کودکان خود توجه‌ی ویژه‌ای داشته و اجازه ندهند از تنقلات و خوراکی‌هایی که سلامت آنها را تهدید می‌کند استفاده کنند. چرا که استفاده از محصولات مضر می‌تواند تاثیرات زیادی را در رشد و سلامت کودکان داشته باشد. ما در برند تین‌تن تلاش نمودیم تا دغدغه‌ی استفاده از رنگ‌های مصنوعی مضر را مرتفع نماییم. همچنین توصیه می‌کنیم در هنگام انتخاب سایر محصولات نیز علاوه بر ویژگی‌های ظاهری، به دنبال محصولاتی باشید که دارای مواد طبیعی و کمترین فرآوری هستند. به گواهینامه‌ها و تأییدیه‌های سازمان‌های بهداشتی مورد اعتماد توجه کنید. از تماس با تولیدکنندگان و پرسش در خصوص محصولات آنها تردید نکنید، قطعا بازخورد شما به پیشرفت صنعت کمک می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید