نیم قرن با اقتصاد ایران؛4 آذر

واکنش تند خودروسازان به اظهارات وزیر بازرگانی

کدخبر: ۶۱۱۸۰۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
واکنش تند خودروسازان به اظهارات وزیر بازرگانی

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم آذر 1353؛ واسطه‌ها، قیمت پنیر را گران کرده‌اند

کارشناسان اقتصادی پیشنهاد کردند دولت برای کاهش قیمت پنیر و افزایش تولید آن به تولیدکنندگان پنیر جازه بدهد.

این پیشنهاد در شرایطی داده شده است که دولت تصمیم دارد با عرضه وسیع پنیرهای خریداری‌شده از خارج و نیز محصول موجود داخلی، دست واسطه‌ها را از بازار این ماده غذایی بر مصرف‌کننده کوتاه کند.

اجاره‌بها سنگین و قیمت آپارتمان‌ها گران است

مسکن و مشکلات افزایش اجاره‌بها و سنگینی قیمت آپارتمان‌هایی که برای فروش عرضه می‌شود، یکبار دیگر مورد بررسی کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده قرار گرفت.

در جلسه دیروز کمیته فرعی انتشارات کمیته ملی که به ریاست دکتر رحمتی تشکیل شد، گفته شد: گسترش شهر تهران به‌طور عمودی به این منظور نبوده که در یک سطح کوچک، ساختمانی با 20 طبقه ساخته شود و هر مترمربع آن بیش از 30 هزار ریال قیمت‌گذاری شود.

این یک اجحاف کلی است و موجبات افزایش قیمت سایر نیازهای عمومی را فراهم می کند. از طرفی کارمندان و کارگران حتی با دریافت وام از بانک‌ها قادر به خرید آپارتمان با قیمت‌های تعیین شده نیستند.

چهارم آذر 1363؛ از نوسان قیمت پیاز و سیب‌زمینی جلوگیری می‌کنیم

طی یک برنامه زمان‌بندی‌شده سه ساله، دو میلیون هکتار از مراتع تخریب‌شده و دیم‌زارهای کم‌بازده کشور در اراضی پرشیب، به علوفه دیم مرتعی اختصاص خواهد یافت.

دکتر زالی، وزیر کشاورزی با اشاره به کشت 90 هزار هکتار برنج آمل دو و سه در شمال و 10 تا 15 هزار هکتار در جنوب گفت: با آزاد شدن برنج این نگرانی بود که شاید  اقلام آمل 2 و 3 در بازار قیمت خوبی نداشته باشد که دولت از وزارت بازرگانی خواست به منظور تشویق کشت‌کاران، اقدام به خرید آن محصول بنماید.

وزیر کشاورزی درخصوص خرید محصولاتی چون پیاز و سیب‌زمینی که نوسان قیمت دارند، گفت: سازمان تعاون روستایی در نظر دارد که با ایجاد انبار و بازاریابی و صادرات از نوسانات قیمت این نوع محصولات جلوگیری کند.

چهارم آذر 1383؛ واکنش تند خودروسازان به اظهارات وزیر بازرگانی

در پی اظهارات وزیر بازرگانی مبنی‌بر دلایل عدم تحقق واردات، انجمن خودروسازان کشور، طی اطلاعیه‌ای به این اظهارات پاسخ داده است.

در ابتدای این اطلاعیه، خطاب به محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی آمده است: اظهار داشته‌اید «فریاد ما از دست رانت‌خواران به جایی نمی‌رسد» بدون آنکه مشخص فرمایید رانت‌خواران چه کسانی هستند ضمن آنکه یکی از وظایف اصلی مدیران اقتصادی کشور، مانند حضرتعالی، وزیر صنایع و معادن و... سیاستگذاری‌های مناسب برای جلوگیری از رانت‌خواری است.

آیا خودروسازان که بسیار افزون‌تر از میزان نیاز اعلام‌شده در برنامه سوم توسعه انواع خودرو تولید کرده‌اند باید مورد شماتت قرار گیرند یا برنامه‌نویسان وزارت راه و ترابری که تقاضای بخش خود را به درستی پیش‌بینی نکرده بودند؟

آیا افزایش تولید کامیون‌های سنگین و کشنده در سال 82 به میزان 2.5 برابر سال 81 و در سال 83 به میزان 6 برابر سال 81 کار غلطی بوده؟ و آیا این روند افزایش برای استفاده از رانت بوده است؟ تولید سال 83 معادل 6 برابر سال 81 می شود تا رانت ایجاد شود؟ در کجای دنیا تولید را 6 برابر می‌کنند تا رانت ایجاد شود؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید