مروری بر گذشته و حال یک رویداد

ناامیدی ساف و اسرائیل از دستیابی به توافق سریع+ جزئیات

کدخبر: ۶۶۱۶۷۲
اقتصادنیوز: حدود 30 سال پیش در چنین روزی مذاکرات ساف (سازمان آزادی بخش فلسطین) و اسرائیل بدون نتیجه ماند.
ناامیدی ساف و اسرائیل از دستیابی به توافق سریع+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات آتش بس میان حماس و اسرائیل همچنان بدون نتیجه مانده است و طرفین ماجرا نتوانسته اند با درخواست های یکدیگر کنار آمده و مسیر دستیابی به توافق را هموار کنند. در تازه ترین مورد هم شاهد ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره کاهش میزان اختلافات طرفین بر سر حصول توافق آتش بس در غزه هستیم.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است «اختلافات بر سر حصول توافق آتش در غزه را به شکل قابل توجهی کاهش داده‌ایم و صرفاً برخی مسائل حل نشده باقی مانده است.»

خبر مرتبط
ناکامی اسرائیل در کرانه باختری/ افزایش عملیات ضد اسرائیلی در این منطقه

اقتصادنیوز: رئیس سازمان کل بازرسی رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کرد که عملیات مسلحانه ضدصهیونیستی در کرانه باختری بیش از سه برابر افزایش یافته است.

این در حالیست که طی چند روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دستور اعزام هیأت مذاکره‌کننده این رژیم برای انجام گفت‌وگوهای آتش‌بس و مبادله اسرا را صادر کرده است. طبق اعلام دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، نتانیاهو دستور داده هیأت مذاکره‌کننده این رژیم پنجشنبه پیشرو برای ادامه گفت‌وگوهای آتش‌بس و مبادله اسرا میان این رژیم و مقاومت فلسطین، اعزام شود.

پیش از این هم ایلی کوهن، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که اختلافات میان این رژیم و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در خصوص توافق آتش‌بس و مبادله اسرا بسیار کاهش یافته است و باید در نهایت سرنوشت این مذاکرات و حصول توافق به کجا خواهد رسید.

نکته جالب توجه اینجاست که مذاکرات رژیم صهیونیستی با هیات های فلسطینی و عدم حصول نتیجه موضوع ماه های اخیر نیست و سابقه ای طولانی دارد؛ مانند حدود 30 سال پیش که ساف (سازمان آزادی بخش فلسطین) و اسرائیل نتوانستند به توافق دست پیدا کنند. خبری که روزنامه اطلاعات هم در تاریخ دوم مرداد 1374 به آن پرداخت و با تیتر «ساف و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به توافق سریع با یکدیگر اظهار ناامیدی کردند» نوشت: «هیئت های نمایندگی ساف و رژیم صهیونیستی از روز گذشته گفتگوهای خود را در «زوهارتو» که یک استراحتگاه متعلق به رژیم صهیونیستی در ساحل بحرالمیت است؛ از سر گرفتند اما دیگر هیچگونه امیدی برای آنکه در تاریخ تعیین شده (۲۵ ژوئیه) بتوانند به توافقی برسند؛ وجود ندارد. منابع آگاه می گویند اختلاف های عمده دو طرف بر سر مناطقی که باید نیروهای اسرائیل تخلیه کنند و همچنین چگونگی کنترل آب و نیرو برق در مناطق اشغالی کماکان به قوت خود باقی است.»

22

این روزنامه در ادامه آورده است: «اسحاق رابین در جلسه دیشب کابینه خود رسما از دست رفتن مهلت ۲۵ ژوئیه را اعلام کرد و رادیو رژیم صهیونیستی گفت: تاریخ واقع بینانه تر برای امضای توافقنامه سه هفته دیگر است. محمود عباس که از جانب ساف اصل توافقنامه را در سال ۱۹۹۳ امضا کرده بود، نیز نسبت به رفع اختلافها اظهار خوشبینی کرد. مهمترین مسایلی که هنوز طرفین درباره آنها به توافق نرسیده اند، تقسیم منابع آب واگذاری اختیارات غیر نظامی به فلسطینیان در تاریخ تخلیه بیت اللحم و به ویژه الخلیل از نیروهای صهیونیستی است.»

2 copy

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید